Vecka 28!

Jag gick in i v. 28 i fredags men inte hunnit uppdatera så här kommer det! :)


Vecka 28


Kroppen:
Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig. Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket. Då kan du få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar ihop sig och blir hård. Det kan komma när du går fort eller är kissnödig. En sammandragning håller i sig i 10–30 sekunder, för att den ska släppa behöver du stanna upp. Om sammandragningarna börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska. Framöver blir besöken hos barnmorskan allt tätare. Man ser över att Symfus-fundusmåttet går uppåt i den takt som det ska och att kroppens värden är goda. Man kontrollerar järnhalten i blodet, sockerhalten, blodtryck och fosterljud.
Nu kan du få humörsvängningar igen, när kroppen börjar kännas tyngre och magen mer otymplig.

Barnet: Barnet väger nu cirka 1000 gram och längden är omkring 35 centimeter och fötterna mäter fem centimeter. Hårstråna på huvudet är ganska långa. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Barnet ökar nu i vikt cirka 27 gram per dag och har börjat drömma. Vad tror du att ditt barn drömmer om?

Mina tankar: Jag har först nu börjat känna mig riktigt tung och otymplig. Eller det funkar fortfarande men vissa dagar känns det faktiskt riktigt jobbigt! Hittills har det varit dom dagar på jobbet jag jobbat kväll, det har varit supertungt och ont i kroppen och slut i huvudet! Även när vi var på badhuset i lördags kände jag att när man går mycket och står och så (väntade på Johan och sådär) så blir det bra jobbigt. Även dom här järntabletterna tar KÅL PÅ MIG! Alltså man känner sig hängig och så som det är och järntabletterna gör inte saken bättre kan jag säga... Jag hatar dom!! Vet inte hur jag ska stå ut. Min mage klarar det inte helt enkelt, jag brukar inte ha problem med tabletter men dom flesta har problem med detta + att jag ätit en kur Tetralysal nyligen och dom förstör min mage redan som det är så detta spär bara på... Vill inte äta dom men vad gör man! Dock tog inte BM ens något järnvärde sist, dom gick på inskrivningen så nästa gång ska jag be henne om hon inte gör det, vill veta att jag verkligen behöver äta dom! Annars flyter det på, det kommer ju säkerligen bli värre även om man börjat få lite ont i ryggen och känna sig tung och så så kan man fortfarande röra sig och få på sig skorna fast man börjat gå som en anka! :P Ångest över vad som komma skall dom närmsta 13 veckorna (kan bli mer, hoppas på mindre ;)). Har även veckan som va börjat känna första gången hur han verkligen rör sig där inne inte bara sparkar utan hur han ålar sig... Johan har också känt RIKTIG för första gången. Han har känt nån spark innan men han är extremt lugn vår lille så det är svårt att hinna på men nu levde han loppan en kväll! :D Känner honom flera gånger om dagen men han är väääldigt lugn. Många verkar ha problem med att bebben lever runt hela tiden och får inte sova på nätterna för det, jag har verkligen inga såna problem (ännu). Skönt det i alla fall fast än det är härligt att känna honom! :) Men tiden går sakta nu, 13 veckor känns extremt långt när det redan börjar kännas lite jobbigt och hängigt ibland... Och tröttheten har kommit tillbaka med besked! Superjobbigt... Men nu ska man stå ut att jobba 6 veckor till lite ungefär... Bara att bita ihop! Glad att jag ska gå hem när jag ska... Nu väntar vi bara på 3D-ultraljudet! :D

Kommentarer
Postat av: Josefina

Får man fråga varför ni ska göra ett 3D-Ul? : )

2011-03-28 @ 11:13:14
URL: http://lillamiraklet.bloggplatsen.se
Postat av: mathilda

åh, lite avis på 3D-ultraljudet. vi gjorde ett i vecka 23 och det var verkligen en magisk upplevelse! såå häftigt att få se sin lilla "på nära håll." nu vet jag ju att hon kommer tjocka på sig och förändras en hel del innan hon kommer ut till oss, men det var ändå så himla häftigt att få kika på hennes bulliga små kinder och pussvänliga läppar. så klart det allra finaste jag någonsin sett ;)

2011-03-31 @ 00:39:08
URL: http://enannandelavstockholm.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Frossle.com

Oiidesign

iPhonebutiken.se
Bling Skal

Macskal.se

RSS 2.0