Vecka 19!

Vecka 19

Kroppen:
Nu börjar du komma halvvägs genom graviditeten. Det kan vara bra att reflektera över sin livssituation och det som ska komma. Tanken förändras från ”nu är jag gravid” till att ”nu väntar jag barn”. Blodvärdet sjunker och barnet behöver mycket järn. Nästan alla gravida kvinnor behöver ta järntillskott. Blodtrycket kontrolleras regelbundet på barnmorskemottagningen. Det är vanligt att det sjunker lite, eller stannar på samma nivå som tidigare. Om blodtrycket går upp kan det vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. Livmodern växer allt mer och magen börjar få en rund form i profil. Vissa kvinnor kan känna av foglossning omkring den här tidpunkten. Det kan yttra sig som en diffus värk runt bäcken och neråt låren. Under senare delen av graviditeten kan man få problem med ryggen, man kan till viss del motverka det genom allsidig kroppsträning som dessutom gör att man får bättre kondition.


Fostret: Små, ljusa hårstrån så kallade lanugohår täcker kroppen och till och med undersidan av fötterna. Det fina fjunet kan finnas kvar på vissa delar av kroppen efter födseln, t.ex på ovansidan av öronen. Ögonbrynen och ögonfransarna börjar markeras och på barnets fingertoppar finns helt unika fingeravtryck. Benen har nu kommit ifatt och är i rätt proportion till kroppen. Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.

Mina tankar:
Jag har fortfarande inte förstått att jag är gravid ens men det kommer troligtvis efter ultraljudet på måndag! :) Känner igen det där med att magen börjar ta en rundare form, det upptäckte jag igår och la ju även då ut en bild på det. Känner när jag ligger på rygg i sängen hur den är rund och hade jag varit smal hade jag troligtvis haft en liten rund kula nu... :P Tycker dock inte jag har megastor mage för att ha varit överviktig innan, visst är det många som har mycket mindre mage men även många med mycket större men jag tycker det är skönt att den inte är för stor. Vet inte hur järnvärdet ligger eftersom jag tog prover i v. 13 som då var bra och nästa besök blir i v. 25, konstigt att man inte får ta såna tester nu då när det kan börja sjunka. Men känner faktiskt inte av det än... Börjar jag känna får jag väl höra av mig till barnmorskan! Jag behöver träna också, det kan jag hålla med om. Ryggen är slut! Men det är jobbigt när man får dödsångest bara man rör sig för mycket för blodet pumpar och man blir andfådd så det är obehagligt! Ska försöka komma iväg och simma lite mer... Och promenera mer också! Tur att man i alla fall går till/från jobbet ganska ofta, blir en 30 min promenad allt som allt i alla fall. Annars händer inte så mycket, illamåendet har lagt sig och kommer bara på kvällarna och morgonen om jag väntat för länge med att äta. Men faktiskt verkar illamåendet lindrats lite även på kvällen nu, hoppas det är på väg bort helt! :D Vore ju fantastiskt att slippa må illa över huvud taget på Teneriffa om 2 veckor. Nu inväntar vi halvtid på fredag! Och ultraljudet på måndag såklart :D

 

En till bild från igår. Visserligen inte i v. 19 men några timmar innan, ha ha! ;)
Ser nog lika ut idag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Frossle.com

Oiidesign

iPhonebutiken.se
Bling Skal

Macskal.se

RSS 2.0