Vecka 16!

Vecka 16

Kroppen:
Den här perioden är ofta en roligare tid av graviditeten och många känner sig lite piggare igen. En del som fött barn förut kan känna att något rör sig i magen, det kan kännas som pirrande bubblor eller som en fisk som spritter till. Ditt hjärta pumpar 20 procent mer blod än tidigare och det kommer att öka betydligt fram till i slutet av graviditeten.

Fostret:
Fostret mäter cirka 16 centimeter och väger omkring 100 gram. Fingernaglar har bildats och fostret kan rynka pannan, röra ögonen och svälja. Fostret kan även ta tag i navelsträngen och börja undersöka det vattenfyllda rummet som det befinner sig i. Det omges av ungefär 300 milliliter vatten som byts ut flera gånger per dygn vilket behövs eftersom fostret kissar ungefär med 45 minuters mellanrum. Vattnet fungerar även som stötdämpare.
Redan nu har barnet troligtvis utvecklat sitt smaksinne. Barnet kan höra och rycker till om något plötsligt ljud uppträder nära magen. Ljudnivån inne i magen är annars ungefär lika hög som när man står på en trafikerad gata i staden eftersom alla ljud i mammans kropp förstärks i fostervattnet.

Mina tankar: Är fortfarande lika trött! Har stått i flera veckor nu att tröttheten brukar avta så jag väntar fortfarande! :P Ha ha! Dom flesta verkar vara som piggast och må som bäst runt v. 20 så det hoppas jag på eftersom jag ska utomlands då (hinner gå in i v. 21 men), vore perfekt att få må riktigt bra då! :D Men det lär ju underlätta, kan knappast må sämre där än av att jobba liksom... :P Längtar efter första sparken! Längtar efter RUL! Det är så mycket som närmar sig nu ändå som känts så långt borta förut... 24 dagar kvar till RUL! Känns som en evighet men går nog snabbt! :) Illamåendet kom förra veckan och sitter nu i varje dag, postafen hjälper lite men inte jämt. Tur är att jag faktiskt inte blir jättedåsig av dem som vissa blir, så jag kan ta en på dagen i alla fall när jag bara är hemma... Hoppas det inte blir värre och att det försvinner snarast! Hade ju pustat ut nu och trodde jag skulle slippa detta! ;) Tiden går hur som helst galet fort, fastän allt känns så långt fram just nu har det gått sjukt fort om man tänker tillbaka! Och nu blir det ljusare också, då står det inte på förens det blir sommar. Hösten/vintern är alltid seg...

Kommentarer
Postat av: Sabine

Visst kan man vara trött i början! Så jobbigt är de! Min trötthet fortsatte dock och jag fick käka både järntabletter och dricka sån järnsaft. Jag satt och somnade hela tiden. Järnvärdet ska ligga runt 120, mitt låg på 109, trotts alla piller och saften. Så var de hela graviditeten! Jag sov jämt:P

2011-01-02 @ 11:36:54
URL: http://nissesmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Frossle.com

Oiidesign

iPhonebutiken.se
Bling Skal

Macskal.se

RSS 2.0