Vecka 31!

Detta skulle egentligen in igår men here it comes! :)


Vecka 31


Kroppen:
Det är vanligt med besvär från ryggen under senare delen av graviditeten. Livmodern är tung och belastningen blir stor på både ben, rygg och bäckenbotten. För att undvika att få trötthetsvärk i ländryggen är det bra att ha en bra hållning och motverka svank. Personer som tidigare haft problem med ryggen löper större risk att drabbas av besvär. Förutom den naturliga belastning som blir av den ökade tyngden gör graviditeten i sig att ledband, höfter och ryggrad luckras upp genom ett hormon som heter relaxin. Hormonet vidgar bäckenet och underlättar på så sätt förlossningen. Vissa känner stora besvär av foglossning och kan då behöva hjälpmedel i form av till exempel stödbälte. Undvik asymmetriska rörelser som exempelvis att gå i trappor och bära tunga saker. Om du har extra tungt arbete kan du ansöka om havandeskapspenning nu. Det gör du hos försäkringskassan.

Barnet: Barnets proportioner påminner mer och mer om ett barn som är fött, huvudet är nästan åtta centimeter i diameter och fötterna knappt sex centimeter. Hjärnan växer sig större och börjar få allt djupare veck för att få plats. Barnets hud som tidigare varit skrynklig börjar nu fyllas ut med fett och slätas ut..

Mina tankar: Nu har jag börjat känna mig tung på riktigt! Efter ett par timmars aktivitet som igår när vi åkte iväg och åt, sen åkte och bytte däck och annat, reste sig, satte sig, gick en hel del, så är man rätt slut i höfter och ländrygg alltså! Började känna i måndags att jag får grymt ont i höfter och bäcken när jag sitter länge och när jag går... Så inget hjälper egentligen! :P Men man ska stå ut 10 veckor till, kanske 13 veckor, så det är bara att försöka vara positiv! Måste säga att i jämförelse med många andra har jag en grymt bra graviditet! Och ändå är jag less, ha ha, stackars dom som har riktigt stora problem då! Vi va ju på 3D-ultraljud i veckan så bebis växer som han ska och mår bra, det känns skönt! Annars är allt som vanligt. Lite tungt att andas när man ligger på rygg och svanskotan låser sig fortfarande när jag ligger raklång på rygg, väldigt störande ibland! Och galet smärtsamt hos t ex barnmorskan på ultraljudet! Har man tur får man träffa bebis om 7-8 veckor men får inte hoppas för mycket! :) Ska i alla fall bli underbart när det än blir. Nu ska jag bara stå ut att jobba färdigt först, 4 veckor (18 dagar) kvar! Ska bli underbart att gå hem men samtidigt grymt tråkigt, vad ska jag göra hela dagarna i väntan på bebis ;) Men kommer säkerligen på saker att fixa, är ju en del att förebereda. Den extrema tröttheten som va tillbaka för nån vecka sen har i alla fall lugnat sig, fortfarande trött men inte fullt så trött! Dock vaknar jag runt kl 6-7 varje morgon trots ledighet. Kommer bli låååånga dagar sen när jag fått semester när jag inte ens kan sova.

Kommentarer
Postat av: MANDY- Mamma till River!

du ska umgås med mig och river såklart :)

2011-04-18 @ 00:01:45
URL: http://mandyys.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Frossle.com

Oiidesign

iPhonebutiken.se
Bling Skal

Macskal.se

RSS 2.0