Vecka 6!

Vecka 6

Kroppen: Du kan känna av graviditetssymtom som yrsel och bli lite darrig i benen emellanåt, särskilt om man har stått länge eller reser sig häftigt. Brösten kan ömma lite och bli en aning större. Det är också vanligt att man blir väldigt trött. Du kan få lite pormaskar i ansiktet till följd av hormonerna. Du bör avstå från alkohol och rökning från och med nu. Alkohol, nikotin och andra droger är extra skadliga tidigt under graviditeten, då det är en väldigt känslig period. Det är även dags för dig att ta kontakt med barnmorskemottagningen.

Embryot: Embryot växer cirka en millimeter om dagen. Det är lika stort som en ärta, det vill säga tre-fem millimeter. Det har fortfarande en svans som senare blir till ben. Embryot utvecklar det som ska bli nervsystem, det visar sig nu i form av tunna trådar. Fosterhinnorna har bildats, men än så länge finns inte mycket vatten att tala om.
Kroppens organ börjar bildas på allvar, stämband och underkäke börjar ta form. Innerörat skapas, hjärtat slår med en kammare och munöppningen är skapad. Nu skapas en skiljevägg i hjärtat, navelsträngen, lungor, bukspottkörtel, sköldkörtel och lever.

Mina tankar: Guuud vad tiden går sakta... Men innan det är klart går det nog alldeles för fort för att hinna med allt man borde... :P Hur som helst går vi in i v 6 idag, för en vecka sen fick jag plusset! ♥ Så härligt att Johan är glad nu, masserar magen när det är jobbigt och försöker få i mig bra med mat :D Hi hi så söt!

Tänkte börja fota min mage men nu är den faktiskt större än innan det började, helt uppblåst och sånt, så ska börja ta bilder för att ha kvar men kommer inte lägga upp dom här, är alldeles för tjock, det är inte ens ngt roligt att se för magen kommer bara se ut som en tjockismage!

Ska i alla fall försöka få en tid med dietist som BM sa att jag kunde få om jag ville, som hjälper en med hur man ska äta för att bebis ska få tillräcklig näring men ändå så precis att h*n tar näring från det jag redan har också, så gör dom med många överviktiga (mer överviktiga än mig också) för att det inte ska bli så tungt och man ska gå upp i vikt, man kan t o m gå ner lite av det sen blir ju bebisen och sånt tyngd men då har man ändå gått ner i sig själv så att säga. Man har ju ökad förbränning just nu också! Problemet nu är att jag inte orkar gå nå långt utan att flåsa, BM sa att det var för man får mkt mer blod som kroppen inte är van vid så den kommer vänja sig och då blir det lite lättare att promenera igen tills man är för tung helt enkelt! : )

Hur som helst, tänkte bara dela med mig av min nya vecka, he he, inte mkt för världen men alltid nåt! Bara 6 v kvar av extra oro....

Kommentarer
Postat av: MANDYS-GRAVID BF 24/2

Jag röstar för simning jag =)

Och jag vill se magbilder!!! du har fin mage, speciellt nu =)



Och det där med att det blir lättare att gå innan man bli för tung, det är skitsnack det haha ;) iaf för mig! Har flåsat som en flodhäst sen plusset.

2010-10-26 @ 10:57:28
URL: http://mandyys.devote.se
Postat av: Sarah svarar:

Ha ha jag mår bättre nu igen! Va så galet trött när jag gick innan men nu går det bra =) Höll ju igång ganska bra innan som tur var...



Vågar fan inte visa mig i bikini! Det ser dessutom inte bra ut gravid och överviktig, bara som ännu tjockare med fettet utanpå, ser hemskt ut!!

2010-10-26 @ 12:34:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Frossle.com

Oiidesign

iPhonebutiken.se
Bling Skal

Macskal.se

RSS 2.0