Vecka 37!

Vecka 37

Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärtljud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet ligger vid denna tidpunkt mellan 31-37. Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Ligger barnet med stjärten neråt kommer man att vilja göra ett försök att vända barnet. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras. Gå gärna igenom förlossningsbrevet du har skrivit med din barnmorska och gör en avstämning.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka nio centimeter i diameter. De resterande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 centimeter. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.

Mina tankar: Det med att lungorna får mer plats har jag knappt märkt... Men bebis har inte sjunkit heller direkt, han ligger och trycker högt upp fortfarande! Han har dock vänt sig och eftersom dom trott han legat så senaste 2 ggr innan det också lär han inte vända sig tillbaka (hoppas jag!!) men ännu är han inte fixerad så kanske han sjunker ner och fixerar sig till nästa vecka eller nånting om man har tur... Kommer ju dock först till BM om två veckor den 10 juni. Så får hoppas han fixerar sig tills dess men lite lugnande att han har huvud ner nu i alla fall. Mitt sf-mått ligger ju i normalkurvan också då det låg på 33 igår. Den här veckan har det börjat bli riktigt jobbigt att vara gravid! Var väl för snart en vecka sen över en natt bara det slog till... Energin bara blåser bort för ingenting! Tog mig ju dock ut på en 40 min promenad den dagen jag mådde som sämst, enbart för jag va så förbannad så det va väl adrenalinet, haha! Och så regnade det som tur va, skönt!! Annars var jag på en 15-min promenad med Johan och Sammy en varm dag då höll jag på att tuppa av och då hämtade vi även vagn och storhandlade. Var borta 3 h sen var jag tvungen att återhämta mig 3 h i sängen för att ens komma upp igen och orka sitta i soffan. Men sovit ganska dåligt också senaste veckan då jag börjat springa på toa på natten igen och det är ju ett helt maraton att vända sig om i sängen, vilket man måste göra ofta och då måste man ju vakna för att orka vända sig. Men nu har jag sovit jättebra två nätter antagligen för jag haft en del att göra både på onsdagen och torsdagen så idag känner jag mig som ny. Igår var jag ute på ärenden i 5 h sen satt jag i soffan hela kvällen utan att lägga mig i sängen på hela dagen. Bra för att vara mig! ;) Men man känner att man är höggravid nu och jag längtar så tills han kommer ut, börjar lessna rejält. Får ångest om jag får gå över 3 veckor då är det 7 (!!!!!) veckor kvar! Hua! Hemska tanke... Men han kan även komma om en vecka, så jag håller tummarna ;) Han är välkommen från nästa torsdag! Börjar dock få dödsångest inför förlossningen men vill samtidigt ha ut honom! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Frossle.com

Oiidesign

iPhonebutiken.se
Bling Skal

Macskal.se

RSS 2.0