Vecka 36!

Vecka 36

Kroppen: Nu står livmodern i regel som högst och det kan kännas som om alla organ är ihoppressade till bristningsgränsen. Livmodern når ända upp till bröstbensspetsen. Under hela graviditeten har säkert tankar runt förlossningen funnits mer eller mindre. Det känns säkert som om du har varit gravid bra länge nu och förlossningen börjar kännas allt mer aktuell. Vissa ser med spänning fram emot förlossningen medan andra har blandade känslor. Det är bra att ta reda på vad som händer under de olika skedena under förlossningen. Till exempel hur du kan hantera och möta smärtan och vilka smärtlindringsmetoder som finns att tillgå. Det kan kännas skönt att ha en väska färdigpackad när det är dags att åka in till förlossningen. I den kan du packa saker som journal från barnmorskemottagningen, olja till massage, tjocka strumpor/tofflor, mjukisbyxor, tandborste och tandkräm, hårborste, hårsnoddar, tvål och schampo, amningsbehå och amningskupor, matsäck och kamera.

Barnet: Nu väger barnet mellan 2200-2500 gram och längden är ungefär 45 centimeter. Barnet kan börja röra sig mindre nu, de stora rörelserna ersätts ofta med små stötar från fötter och knän. Man kan få fin kontakt med barnet inne i magen, om man till exempel puttar lite på något som kan vara barnets fot kan man få en reaktion tillbaka. Kanske tar barnet bort foten för att sedan placera den på samma ställe igen.

Mina tankar: Nu närmar det sig fast känns ändå ganska långt borta. Egentligen har tiden gått sjukt snabbt så sett lider jag inte men sen jag gick på semester känns dagarna som en vecka! :) Så fördelen med att jobba var att det gick jättefort men samtidigt skönt att kunna vila! Helt fantastiskt faktiskt. Jag mår rätt bra nu förutom att jag fått mer halsbränna, lite illamående ibland (dock mer sällan igen nu) och att det är jäkligt tungt och drygt! Känner mig hängig ibland och får lite panik över att jag kan må dåligt, vara andfådd eller få hjärtklappning bara av att ligga ner i sängen! Men vet ju vad det beror på så egentligen är det bara att försöka slappna av och vänta. Det är ju 5 veckor kvar till BF nu, förhoppningsvis bara 3 innan han kikar ut! ;) Men kan ju även bli 8 veckor om man har riktig otur... Det sägs att bebisen blir lugnare och lugnare nu vilket jag inte kan hålla med om, han är i farten mycket mer än han vart under hela graviditeten. Han har hicka 15 ggr om dagen (typ :P) och blivit jäkligt stark! Dessutom ilar det som sjutton neråt ibland, speciellt på kvällen. Jag tror och hoppas att han fixerar sig men man ska väl inte hoppas för mycket, vet inte ens om han vänt sig men jag hoppas det! Nästa torsdag får vi veta... Håll tummarna!! Sen får han gärna komma när han vill bara han väntar åtminstone 2 veckor! :D Men det närmar sig!!! Det är inte så man inte kan stå ut att vara gravid, absolut inte men 8 veckor känns långt om det blir så... Det börjar liksom bli så tungt och jobbigt, får ont i magen när jag grejar för mycket och får ont i ryggen och allmänt klen efter en liten promenad med hunden, lite fixande hemma och kan typ inte stå i duschen och tvätta håret längre så får sitta ner. Haha! Man känner sig invalid, gud vad jag längtar efter att bli mig själv igen!! :) Kan ju bara bli bättre i alla fall...

Bild tagen på kvällen då är den dubbelt så stor som på dagen, haha!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Frossle.com

Oiidesign

iPhonebutiken.se
Bling Skal

Macskal.se

RSS 2.0