Vecka 26!

Vecka 26

Kroppen:
Det är vanligt att man får häftig kramp i till exempel vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna. Om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln. Det är inte ovanligt att du får ryggproblem och måste vila mer. Be din partner om massage, avlasta genom att ligga på golvet med underbenen på en stol.

Barnet: Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer och lungorna utvecklas. Barnet kan nu öppna och stänga sina ögon. Huden är ganska röd och skrynklig men skyddas av vernix-lagret.

Mina tankar: Egentligen inte så stor skillnad mot förra veckan. Det känns ungefär som innan nu... Allt känns helt okej! Lite illamående kommer över en ibland men det där jobbiga jag hade hela kvällarna innan och ofta runt jul är i alla fall väck! Skönt det! :) Det enda jag börjat märka senaste veckan är att magen börjar kännas ivägen och då vill jag inte ens tänka på hur stor den ska bli, hur ska jag då klara mig, ha ha. Det tar emot lite nu att ta på sig skorna, ta sig upp ur sängen, osv. Men det ska väl lösa sig det också! :) Känner mig inte jättestor men lite otymplig... :P Länge sen det kom en magbild också men snart ska jag ordna det. Annars händer inte så mycket heller, jag har inte problem med illamåendet längre, inge ont, lite sammandragningar men dom gör inte ont eller så och kommer någon gång om dagen. Har ingen foglossning och brösten läcker fortfarande bara någon droppe per dag... Hittills känns det som jag ändå har en hyffsat smärtfri graviditet motför hur vissa verkar ha det! I början var det illamåendet och ishiasen som var riktigt jobbig men det gick ju över... :) Det mesta känns som vanligt, innan jag blev gravid! Man känner bebis lite mer och mer för varje vecka men ändå inte som många verkar ha det nu från v. 25 typ att dom vaknar av bebisen och inte kan sova, det gör jag inte, så mycket känns han inte! Det är lagom än, mysigt att känna hur han tumlar runt men inte så han stör mig på nåt sätt. Det riktigt jobbiga jag har nu är att jag kissar 50 gånger per dygn igen, måste upp varje natt och vaknar tidigt (vilket iofs inte stör mig eftersom jag är hyffsat pigg då) och att jag har grymt sendrag i vader och fötter på kvällarna/nätterna. Glad att den jobbiga tröttheten som infann sig i början är borta också, man blir trött och slut nu med men inte på samma sätt, då visste jag inte hur jag skulle överleva dagarna! Vaknar innan min klocka varje dag nu men känner mig ändå pigg fast egentligen inte helt utvilad.Fick jag välja var i graviditeten jag skulle vilja stanna hela tiden så är det runt v.22-25 nu det har vart bra. Kan säkert bli bra sen med men då blir man lite för otymplig. Så runt v. 22 var det perfekt, dom flesta krämpor var borta och magen var inte riktigt ivägen, dessutom fick jag sova hela nätterna och kissade inte konstant och varje natt! :D


Kommentarer
Postat av: Carin

Rekommnderar tillskott av magnesium (finns på hälsokost) mot sendragen i vader och fötter! :)

2011-03-12 @ 08:48:41
URL: http://nursen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Frossle.com

Oiidesign

iPhonebutiken.se
Bling Skal

Macskal.se

RSS 2.0