Vecka 40!

Vecka 40

Kroppen: Förlossningstidpunkten är nådd och värkarna kan nu förväntas att börja. Det är vanligt att man som förstagångsföderska går över 40 veckor, man anses inte vara överburen förrän efter vecka 42. Skulle det dröja längre övervakas fostret noga och man blir ofta igångsatt. Exakt vad som gör att förlossningen startar vet man inte. Det är troligen barnet som sätter i gång den. Många funderar över om det är möjligt att sätta i gång förlossningen själv genom att springa i trappor eller äta speciell mat. Det finns dock inget sätt att själv tvinga i gång förlossningen, utan barnet kommer när det är klart. Förlossningen sätts bara i gång på sjukhuset om det finns någon medicinsk anledning, till exempel att du har högt blodtryck. Trycket från barnets huvud mot livmoderhalsen kan påskynda förlossningsstarten. Trycket gör att det utsöndras oxytocin, ett hormon som signalerar till livmodern att den ska dra ihop sig. När livmodern drar ihop sig allt oftare och starkare, trycks barnets huvud ännu mer ner mot livmoderhalsen. Den ger efter så småningom och börjar öppna sig. Det kan hända att trycket blir så stort att fosterhinnan riskerar att spricka, vilket gör att fostervatten börjar rinna ut. Kontakta då alltid förlossningsavdelningen för vidare information och omhändertagande. Om man mår bra och inte fått värkar än kan man få åka hem igen.

Barnet: Fostervatten byts ut var tredje timma och produceras på nytt ända tills barnet är fött. Om det däremot finns mekonium i vattnet kan det vara en signal om att barnet är stressat eller inte mår bra och då får man stanna kvar för att kunna övervaka barnet. Barnet är redo att möta omvärlden, 92 procent av alla barn föds mellan vecka 38-42.

Mina tankar: Just nu ligger jag mest hemma hela dagarna och väntar på att bebis ska komma... Jag har verkligen inte energi att göra något! Orkar knappt ens fixa här hemma längre... Som tur är är det inte jättevarmt ute! Men dom dagar det är det ligger jag nära döden här hemma. Så nu hoppas jag bebis vill komma ut väldigt snart! Dröjer det en månad till som är max nu, blir halva sommaren verkligen förstörd för jag kan inte göra något! Hoppas hoppas... Längtar så! Men idag har jag en känsla av att jag gett upp typ, det kommer ingen bebis! Så känns det. En vecka kvar till BF och måtte han komma innan dess! Men antagligen inte... Och då kommer det bara bli en väldigt jobbig midsommarhelg då vi har lite saker inplanerade, kul i sig men inte kul när man mår såhär och känner sig så energilös och inte orkar. Dessutom gå där på övertid ger extra mycket psykisk ångest! Men det finns fortfarande hopp att han kan komma innan BF så håll tummarna! Men ska jag gå 3 veckor över vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till! Varför kan dom inte ha 2 veckor på alla ställen?! Nej, Gävleborg ska ha 3 veckor och tidig hemgång från BB osv... Allt kasst! Ja, lite bitter är jag allt nu när det närmar sig. Igår var jag jättepepp att föda om det skulle sätta igång men idag har jag inte ens energi till att föda barn om det skulle sätta igång trots hyffsat bra sömn inatt men somnade dock rätt sent och upp tidigt eftersom Johan inte kan snooza utan stänger av klockan så jag fr hålla koll o sen köra honom så han hinner! Vila lite idag... Känner mig helt skum i kroppen idag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Frossle.com

Oiidesign

iPhonebutiken.se
Bling Skal

Macskal.se

RSS 2.0