Vecka 39!

En dag försent som vanligt det senaste! ;)



Vecka 39

Kroppen: Bestäm dig för att du är klar att föda ditt barn! Nu är du klar med förberedelser och du är redo. Känslomässigt känner man ofta blandade känslor, man är otålig samtidigt som man kan känna rampfeber. Livmodertappen har i regel börjat mogna och mjukats upp för att underlätta förlossningsarbetet, i vissa fall försvinner den helt. Slemproppen kan lossna, men det är ingen garanti att förlossningen är på gång. Om den lossnar i tidigt skede kan den till och med återbildas. Slemproppen bildas i vecka fyra för att skydda ingången till livmoderhalsen. Den kan vara alltifrån genomskinlig i en geléaktig konsistens till brun-, röd- eller grönfärgad. Den kan även komma ut i små omgångar och vissa märker inte ens av den.

Barnet: Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältningssystemet och celler från tarmväggen. Barnet förbereder sig att födas genom att samla på sig extra mycket energi för att klara sig under förlossningen och de första levnadsdygnen innan mjölkproduktionen kommit igång.

Mina tankar: Det händer inte så mycket nytt nu egentligen... Känns ungefär som förra veckan! Allt blir lite tyngre och jobbigare för varje dag men man överlever. Dock är det bra påfrestande dom dagar det är riktigt varmt, som idag! Och nätterna är inte att leka med längre... Jag som var så varm så jag sov med öppet fönster i vintras har det ju inte lättare nu! ;) Hatar att vakna helt svettig fast man inte ens har täcke på sig... Vad ska man göra då liksom? Men nu ser man i alla fall slutet, maxtid är 5 veckor och förhoppningsvis går man inte över 3 veckor så antagligen mindre. Jag hoppas han vill komma väldigt snart! :D Jag som inte svällt upp något märkbart innan heller köpte nya skor igår som satt jättebra, ballerinaskor för att ha nu i värmen, vad händer idag? Fötterna sväller upp och ser ut som, jag vet inte, något annat än fötter! Känns väldigt obehagligt och kryper i dom, usch! Det måste vara värmen... Så skorna gör ont att ha på sig nu kan jag säga! Hahah! Har även haft en del molvärk och sådär igår och idag och mycket, mycket ilande neråt, bebis trycker på extremt mycket på revbenen och neråt med huvudet nu. Nu sitter jag mest och väntar på att det sätter igång. Tänk att inom en månad (troligtvis) har vi en bebis här, det är både lite skrämmande och såklart helt underbart! Men det är ju en livslång förändring så klart man är nervös samtidigt som man längtar mer än någonsin! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Frossle.com

Oiidesign

iPhonebutiken.se
Bling Skal

Macskal.se

RSS 2.0