Vecka 20!

Gick ju in i v. 20 igår, blev ju flyttad en dag så nu byter vi dag tidigare! :D Men ni får det en dag försent, he he...

Vecka 20

Kroppen:
Det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning. Vissa lider av halsbränna och förstoppning, vilket är helt naturligt. Det orsakas av att musklerna runt tarmarna och magmunnen inte är lika strama som förut. Motion, rätt kost och att hoppa över kaffe och stark mat kan underlätta. Man får också lättare hål i tänderna och ibland svullet eller blödande tandkött. På de rutinmässiga barnmorskebesöken brukar man göra en del undersökningar för att följa fosterutvecklingen och för att se eventuella avvikelser i mammans hälsa. Vid varje besök mäter man blodtrycket, kontroller barnets hjärtljud och mäter mammans mage. Vid vissa besök kontrolleras även blodvärdet, urinprov och blodsocker hos mamman. På vissa barnmorskemottagningar ordnas ett gruppmöte, där man får information om föräldraförsäkring, kosthållning, amning med mera. Man kan också prata om hur man kan lindra besvär från rygg och bäcken. Du kan till exempel få hyra ett stödbälte för att minska bäckenbesvär.

Fostret: Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 centimeter långt och väger runt 250 gram. Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna.


Mina tankar:
Känns inte så annorlunda nu längre men däremot har magen exploderat senaste två veckorna och växt så det knakar! Men det är ju inte så konstigt med tanke på hur mycket bebis växer. Nu står det inte längre om det är 25 cm mellan huvud och rumpa eller hela fostret. Sist stod det ca 17 cm mellan huvud och rumpa eller något sånt. Hur som helst är man ju lie lugnare nu också när man sett bebis och att han mår bra! Det enda jobbiga, tråkiga, är att jag inte känner några sparkar än men det är inte alls konstigt eftersom moderkakan ligger i framvägg men lite trist är det ju. Hoppas börja känna nånting snart i alla fall! :) Mår mindre och mindre illa så det känns himla bra, är inte heller lika "svag" i kroppen lika ofta, när jag t ex står och sminkar mig. Förr kunde jag bli svimfärdig av det det funkar nu. Dock kan det blir om det blir för varmt och för länge nu också... Och jag blir lätt andfådd och får hög puls och hjärtklappning känner jag, blir sjukt andfådd när jag liggr på rygg det går typ inte för det är så obehagligt! :P Annars är det mesta som vanligt! Skönt att illamåendet avtar mer och mer! Är ganska trött nu igen dock men det kan ju vara en period som man har även annars som icke-gravid! Hoppas vara någorlunda pigg på Teneriffa men det är nog lugnt när man inte jobbar och det är ljust och sol och värme, inte trist och mörkt ute. Man blir ju inte piggare av det direkt! ;) Men ska jag vara ärlig längtar jag ju tills jag har bebis här hos mig i stället... Det enda jag inte saknar är mensen, det är ganska skönt att slippa fast det är nästan jobbigare att vara gravid faktiskt haha men kommer bli sjukt sen när man ska komma ihåg den varje månad... :P Kissnödig är jag också, jämt!! Varenda natt/tidigt på morgoenn måste jag upp! Helt galet... Magen har blivit större men känns nu bara som en tjock degklump, förra veckan kändes den som en gravidmage! Men har fortfarande bara gått upp knappt 1 kg sen inskrivningen (svårt att veta med BM:s våg då den skiljde sig men enl min) så det är skönt. Känns sjukt att jag har en 25 cm stor bebis i magen, när jag inte känner något fastän jag sett honom! :D

 

 

 

 

Har ingen ny bild men bjuder på en från ungefär v. 5 eller något sånt, precis när jag plussat och en från förra veckan i v. 19! Jag kände mig tjock innan... Men nu kände jag mig ganska smal där!! Haha... Härlig känsla! Längtar t o m efter min gamla mage ;) Trodde aldrig det. Fast efter graviditeten ska även den magen bort hehe... Fast jag visar ju hellre magen i tajta kläder nu än jag gjorde innan :D


Kommentarer
Postat av: MANDYS-GRAVID BF 24/2

härligt, härligt.. snart halva tiden :D helt galet hur jäkla fort din tid gått. blir nästan avis haha :P



Hoppas du får må bra i teneriffa nu bara och att du snart få känna sparkar. hihi

2011-01-29 @ 21:21:43
URL: http://mandyys.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Frossle.com

Oiidesign

iPhonebutiken.se
Bling Skal

Macskal.se

RSS 2.0