Vecka 18!

Vecka 18


Kroppen:
Vid den här tiden gör man den första ultraljudsundersökningen. Ofta är det först nu som du på riktigt kan ta till dig att ett barn faktiskt är på väg. Ultraljud görs för att bättre veta när barnet kommer att födas. Barnmorskan visar hjärnhalvorna, magsäcken och det lilla hjärtat som slår snabba slag. Huvudet och lårets storlek mäts, med hjälp av dessa mätningar kan man på ett mer exakt sätt beräkna födelsedatumet. Man tittar även på läget på moderkakan.
Du vet nu, så exakt som man kan komma, när du är beräknad att föda. Det blir ändå bara en riktpunkt, du kan föda inom tre veckor före och två veckor efter detta datum utan att det räknas som onormalt. I regel är detta en period när du mår bra och trivs med din graviditet.

Fostret: Huvudet är cirka fyra centimeter i diameter, medan fötterna är cirka två centimeter långa. Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället. Fostervattnet är naturligt sött och kroppen ser till att det innehåller rätt mängd av aminosyra, fettsyra, mjölksyra, citronsyra, salt, glukos, fruktos och sist men inte minst proteiner.


Mina tankar:
Jag har inte så mycket egentligen, la ju in en del text i förra veckan som jag skrev lite för sent nu i onsdags eller torsdags! :) Så det står ju lite hur det känts hittills... Har fruktansvärt ont i näsan som gör att jag får ont i huvudet vissa dagar, inte alls kul! Händer rätt ofta... I morse märkte jag en "kula" när jag ligger ner på rygg för första gången också. Så något händer ju! :D Tror ju även jag kände bebis för första gången här en kväll när jag la mig för några dagar sen men sen dess har det varit tyst... :) Hoppas h*n gör sig påmind snart igen! Men nu är det 8 dagar kvar till RUL, tiden går så sakta men det närmar sig väl ändå!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Frossle.com

Oiidesign

iPhonebutiken.se
Bling Skal

Macskal.se

RSS 2.0