Läääänge sen!

Nu slog jag i rekord i att inte uppdatera på länge men det finns helt enkelt inte så mycket tid och tiden går sååå gaaaalet fort! :) Sitter mest på internet från telefonen och som känt, blogg.se har fortfarande ingen app! Kunde jag importera hela min blogg till devote skulle jag byta men tror inte det går. Kan blogg.se kanske snabba på sig?! Måste va dom enda som inte har en app typ!

Hur som helst, det har ju hänt mycket sen sist och jag ångrar att jag inte uppdaterat mer vad som hänt så detta blir antagligen ett långt inlägg om vad som hänt och med mycket bilder! :D Jag minns inte riktigt vad jag skrivit då jag skrivit nåt inlägg sen han föddes men jag skriver från början ändå...

Leon gick upp över födelsevikten på 4 dagar, han föddes på 3820g, gick sen ner till 3598g och 4 dagar senare vägde han 4050g. Så han började stadigt redan där! ;) Sen har han gått upp rätt bra hela tiden men på vägningen för 2 veckor sen slog han då allt och gick upp 500g på en vecka! Fick lite ångest då jag hela tiden fått höra att han gått upp för mycket i vikt och jag måste mata honom mindre och så hände det! Jag helammade bara en vecka sen delammade jag och en del tills för en vecka sen ungefär då jag kände att det är så svårt att hålla reda på hur mycket han får i sig när han ammar och äter ersättning om vartannat. För tillfället får han amma 1-2 ggr/dag bara för sakens skull men äter ersättning annars och det börjar rinna ut i sanden mer och mer med amningen så skulel säga att han äter bara ersättning nu. Så idag var vi och vägde igen, 12 dagar sen sist och han hade då gått upp 295g, så nu är vi back on track! Dom "får" ju inte gå upp för mycket på ersättning men känns ändå som mitt BVC är lite väl oroliga, bättre upp än ner skulle jag säga. Men idag var det läkarbesök och läkaren sa ingenting om hur det varit tidigare heller utan tyckte det såg bra ut. Men kändes bra att han inte gått upp några 500g/veckan nu i alla fall. Så nu har vi en bra balans när jag börjat ha koll på ersättningen! Han gjorde dock ett hopp i längden först efter 2 veckor då han gått från 51 cm vid födseln till 55 cm. Och hamnade då på strecket ovanför medelkurvan och sen gjorde han samma sak med vikten för 2 veckor sen då han hoppade upp på samma streck så kanske han la sig där då för nu följer han den linjen hittills i alla fall. Får se om en månad hur det ser ut då vi ska dit igen!

Vår lilla kille väger nu 5160g och är 58 cm lång samt 40 cm huvudomfång vid 6 veckors ålder (imorgon)!

Jag har lite smått ångest över att han blir så stor fastän jag vet att det händer en massa roligt nu men man vill ju ha sin liiiilla lilla bebis kvar också! :-D Det är sjukt hur fort man glömmer hur liten han var. Han är fortfarande liten men nu känner jag verkligen hur stor han blivit, svårt att se annars när man är med honom hela tiden. Men det är sjukt hur fort man glömmer, jag kan omöjligt minnas hur liten han var för bara 6 veckor sen! Precis som man glömmer förlossningen, hur man än anstränger sig kan jag inte komma ihåg hur ont det gjorde även om jag vet att det gör jävligt ont! ;-) Det är skrämmande att man kan glömma så fort... Och hur fort tiden går!

Jag sa efter förlossningen att aldrig mer, som alla gör. Men jag kommer självklart att föda barn igen! Okej, det gör ont och man glömmer men det är värt det! Det är en så kort period av allting och det är samtidigt som det gör ont och är jobbigt så häftigt! När man ser på det i efterhand. Jag hade en bra förlossning när det väl togs hål på vattnet och en väldigt bra upplevelse överlag. Innan var jag jättenervös inför förlossningen men jag ska erkänna att jag inte alls är speciellt nervös inför nästa! Jag längtar nästan och är avundsjuk när andra är inne och föder nu för det var sån häftig upplevelse. Det jag oroar mig mest över är att orka en till graviditet med ett barn och sen första tiden efteråt. Det var ingen dans på rosor direkt, att inte kunna sitta ner på någon vecka eller två och blöda så länge osv osv. Men nu är man ju återhämtad och allt känns bra. Det jobbigaste har dock varit att jag mådde så dåligt efter förlossningen, inte kunde ta till mig Leon (ännu en anledning att jag inte orkat blogga!) och inte alls kunde känna mig lycklig. Men nu sen någon vecka tillbaka känner jag mig jätteglad och lycklig och älskar honom över allt annat! Jag önskar jag kunde gå tillbaka i tiden och få njuta av honom och må bra, tiden har gått så fort och det känns som att jag missat hans första 5 veckor, det är mycket tid ändå känns det som. Men ska njuta dubbelt av honom nu! Och hoppas verkligen få njuta av nästa barn från början. Nu när jag vet vad som väntar!

En del som också spelat in och gjort att jag mått så dåligt var amningen, det kändes aldrig riktigt bekvämt och det gjorde så fruktansvärt ont och gör fortfarande efter 6 veckor! Så jag använder fortfarande amningsnapp men som sagt så är jag på väg att sluta amma helt. Det ger mig också ångest då det är mysigt och jag vet att det är bra för honom att få amma men jag måste må bra också och allt var så påfrestande, så när jag började med ersättning började jag sakta må bättre och nu känns det jättebra trots lite smått ångest att jag inte ammar. Hoppas kanske kunna försöka amma nästa barn men när det är dags ska jag fundera, endera ska jag amma eller ska jag köra ersättning från början om jag bestämmer mig för det. Men nu funkar hans viktuppgång bra, jag mår bra och det känns som det viktigaste. Kände mig som en fruktansvärd mamma först dock när jag slutade och som sagt, det känns fortfarande lite hemskt då det ju är mysigt att ligga där och amma och han ligger och tittar en i ögonen och somnar sen, märker hur mysigt och tryggt han tycker det är, så gör han aldrig när han äter ersättning. Eller jo han ligger och ser en i ögonen men somnar aldrig så.

På 6 veckor händer så mycket, han har haft storlek 50 på kläder från Kapp ahl och Lindex tills nu, Kapp ahls växte han precis ur för några dagar sen och Lindex kan han fortfarande ha men 56 är nog det som gäller nu. H&M's kläder får vi snart börja använda storlek 62 tror jag, dom är jättesmå. Usch, vemodigt att rensa ur garderoben! :) Men han använder i alla fall 56 fortfarande men idag märkte jag att Kapp ahl's 56 var för tajt över blöjan, på längden då. Men dom är stora över kroppen annars. Han är en ganska så tunn bebis ändå, inte jättemycket veck och mullig utan ganska smal trots sin vikt! ;-) Imorgon ska det rensas kläder... Idag shoppades nytt i storlek 62 som dröjer ett litet tag till innan det börjar användas men bra att ha! :-)

Han är jättestark och lyfter nacken riktigt bra vilket han gjort ett bra tag nu. Vid 2 veckor kunde han lyfta nacken rakt upp men bara snabbt, på 4-veckorsdagen firade han med att titta rakt fram med nacken uppåt i ca 2 minuter!

Har tusen saker att skriva men det är svårt att komma ihåg allt och få till det bra. Men nu har ni fått en liten uppdatering i alla fall! :-) Johan är för övrigt världens bästa pappa, väntade mig inte alls att han skulle vara så fantastisk som han är med Leon! :-D

Idag har vi varit till Marita och Jonny och träffat deras Hailey! Som är 10 dagar gammal... Jag kan inte förstå att Leon nyss varit så liten! Galet! Hon va sååå liten och supersöt :-D Innan vi åkte dit shoppade vi, igen! Pengarna brinner numera. Mycket på barnkläder, hehe. Ska lägga in lite vad jag shoppat det senaste men det blir inte ikväll.

Om en vecka ungefär (imte bestämt riktigt när än) åker vi ner till Falköping till Johans familj, våran första långresa med Leon. Håll tummarna för att det flyter på bra! Lite nervös är jag men han brukar sova bra i bilen.

Nu måste jag dock sluta skriva för nu! Ska lägga in lite bilder i ett inlägg under kvällen (hoppas hinna innan Leon vaknar i alla fall!) så håll ut! :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Frossle.com

Oiidesign

iPhonebutiken.se
Bling Skal

Macskal.se

RSS 2.0