Vecka 10!

Vecka 10

Lite sent men i lördags gick vi in i v. 10! :D

Kroppen: Nu är det många som är känsligare än vanligt. Det beror på att man påverkas av en mängd hormoner. Trötthet, irritation och många funderingar kring framtiden är vanligt. Som partner kan det vara svårt att förstå vad som händer då det ofta går mycket fort från det att den blivande mamman mår bra till att hon känner sig gråtfärdig.

Alla kvinnor som fyller 35 år innan barnet föds erbjuds ett så kallat KUB-test, men även yngre kvinnor kan göra det vid särskilda omständigheter. KUB-testet används för att beräkna sannolikheten för att du väntar ett barn med Downs syndrom. KUB-testet består av en ultraljudsundersökning där man mäter nackuppklarningen (NUPP) hos fostret, samt ett blodprov som tas minst fyra dagar före ultraljudet.
Om testet visar på riskfaktorer kan man gå vidare med ett fostervattensprov eller moderkaksprov. Dessa provtagningar är dock inte riskfria, utan kan innebära en ökad risk för missfall.

Fostret: Nu är embryoperioden över. Moderkakan gör sig redo att ta över näringstillförseln. Det tar dock ett par veckor för moderkakan att mogna innan den kan överta gulkroppens funktion. Fingrar och tår är helt åtskilda och smaklökarna börjar bildas. Nu kan man skymta början till alla 20 mjölktänderna. Äggstockarna eller testiklarna är utvecklade. Rörelserna är kraftigare och fostret börjar kunna ändra läge i livmodern. Den lilla svansen har försvunnit och huvudet får alltmer mänskliga drag. Fostret har ett ansikte med spädbarns-profil. Hög rundad panna, liten uppnäsa och en mer markerad haka.

Mina tankar: Har faktiskt inte så mycket att skriva just nu... Det känns ungefär som förut! Lite mindre trött och kan gå lite bättre igen, illamåendet hållr sig i chack bättre och bättre! Men hittills har det gått bra och tiden går rätt sakta men ändå fort, snart har vi i alla fall nått v. 12 den "magiska gränsen" :) Ska bli underbart! Då blir det även inskrivning och ultraljud... Jag längtar men är nervös inför ultraljudet att ngt ska vara fel eftersom jag inte känner så mycket symptom längre... Brösten gör mindre ont, illamåendet nästan helt borta, osv. :/ Det enda jobbiga är väl den här foglossningen som kommit... Igår skulle jag böja mig ner bakom en byrå och sätta i en sladd och det kändes som hela bäckenbenet gick i 1000 bitar! Jag kunde inte ens röra mig på typ 5 minuter, sen tog jag mig ändligen 5 steg till sängen... Det va inte roligt! Men annars går det bra nu när jag varit hemma från jobbet... Dom dagar jag jobbar gör det jätteont! :/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Frossle.com

Oiidesign

iPhonebutiken.se
Bling Skal

Macskal.se

RSS 2.0