Vecka 15!

Vecka 15

Kroppen:
Man kan känna sig nästäppt och ha lätt för att blöda näsblod när man är gravid även om det är mer vanligt under slutet av graviditeten. Nästäppa beror till stor del på den ökade mängden östrogen samt ökad blodmängd som i sin tur mjukar upp brosk och vävnader vilket gör att man blir täppt i de trånga näsgångarna. Det kan i sin tur göra att man snarkar om nätterna. Blodkärlen kan även vidgas vilket medför att man lättare blöder näsblod.
Från vecka 15 kan du göra ett fostervattensprov.

Fostret: Huden är i det här stadiet genomskinlig och man ser blodkärlen. Armarna kan röra sig och händerna kan knytas. Hjärtat pumpar ungefär 28 liter blod/dygn och hjärtljuden kan avlyssnas med en doptone-apparat. Fostrets hud är tunt och täcks av ett tunt skikt hår som kallas lanugo-hår.

Mina tankar: Jag är fortfarande galet trött! Hoppas det ska lätta lite någon gång... Det är så jobbigt att vara ständigt trött när man jobbar! Tur att körkortet är gjort nu i alla fall... Men jag kan sova hur mycket som helst! Längtar tills ungen är ute, även om man blir trött av att vara vaken mycket då så är det inte samma sak som nu, man får sova men blir aldrig, aldrig pigg. Sån jobbig känsla! Och även mina "nästan-kräk-attacker" verkar fortsätta. I morse fick jag rusa upp ur sängen igen och sätta mig vid toan... Kom inget idag heller men det satt fan i halsen, drack lite vatten så sjönk det ner igen... Men det är sååå drygt!! Tror för övrigt jag kände nåt litet fladder igår men det är så svårt att veta men jag hoppas det var det! :D Är dessutom ständigt andfådd/hjärtat pumpar för fullt, rätt utmattande det också... Nej, jag får väl säga att jag har en ganska lätt graviditet men det får gärna bli liiite lättare, att man kan få vara lite piggare så man orkar med jobbet och att man slipper börja få såna kräk-attacker NU! Orkar inte om det ska fortsätta 6 mån, speciellt inte om det börjar komma på jobbet, hittills har det som tur var bara hänt hemma...

Kommentarer
Postat av: MANDYS-GRAVID BF 24/2

MYSIGT MED FLADDAR :D

2010-12-25 @ 22:10:22
URL: http://mandyys.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Frossle.com

Oiidesign

iPhonebutiken.se
Bling Skal

Macskal.se

RSS 2.0