Vecka 14!

Vecka 14

Kroppen:
Hormonförändringar kan visa sig genom att huden på mamman blir mörkare på vissa ställen, kvinnor kan få en vertikal mörk rand från naveln och neråt samt mörkare bröstvårtor. Randen brukar försvinna efter förlossningen, men man ska vara försiktig med att sola för mycket under graviditeten eftersom man även kan få andra pigmentfläckar som kanske inte går bort. Du kan bli snabbare andfådd eftersom blodvolymen i kroppen börjar öka.
De flesta börjar få en liten mage. Om du tidigare fött barn blir magen oftast större mycket tidigare.

Fostret: Öronen är placerade där de ska vara och har fått den rätta formen. Alla större organsystem är nu färdiga och njurarna tillverkar urin. Fostret befinner sig nu i en snabb fas av tillväxt. Benen är längre än armarna och det finns gott om fostervatten som fostret simmar runt i.

Mina tankar: Känner mig varken bättre eller sämre än innan faktiskt! :) Och händer inte mycket med magen. Men jag är en aning lugnare eftersom jag hörde bönans hjärta igår! Hoppas jag det var i alla fall men konstigt att magen inte växer... Fast det är väl för jag redan är överviktig! :/ Så fint med alla smala gravida som börjar få en kula... Fortfarande blir jag helt slut av att t ex sminka mig, tvätta håret och sånt det är väl för att blodmängden fortfarande ökar. Det jag tycker är konstigt är att nu är jag definitivt i trimester två men står fortfarande trimester ett på Familjeliv, konstigt! Fick förra veckan att första delen av graviditeten är över och denna vecka står det på min app på mobilen att trimester två börjar v. 14. Ja ja, behöver inte grubbla över det! ;) Ha ha. Allt är ungefär som vanligt med andra ord... Förutom att immunförsvaret definitivt är väck. Fortfarande sjuk och varit sen i måndags, inte kul när man inte är helt hundra ändå som gravid, he he!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Frossle.com

Oiidesign

iPhonebutiken.se
Bling Skal

Macskal.se

RSS 2.0